English
 
 



Basis
bara

Ιστορία του Μουσείου
Το Μουσείο στις μέρες μας
Ιστορία του Αιγίου

bara

kioupi
Londos gravestone

DILMA

mouseio   Ιστορία του Μουσείου

  Το Δημοτικό Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Αιγίου στεγάζεται σε ένα παραδοσιακό πέτρινο κτίριο περίπου διακοσίων ετών.
  Η αρχιτεκτονική των παραδοσιακών κτισμάτων είναι χαρακτηριστική σε όλη την Πελοπόννησο. Διώροφα από πέτρα, με πάχος τοίχου ενός μέτρου και μεγάλα παράθυρα.
  Το εξωτερικό του κτιρίου περιλαμβάνει μια πέτρινη σκάλα και ένα μπαλκόνι με επικλινή στέγη που αοτελεί την παραδοσιακή αποκαλούμενη "λόντζα". Στο εσωτερικό, το κυρίαρχο υλικό είναι το ξύλο στο πάτωμα και στην οροφή.
  Τα δωμάτια των παραδοσιακών κτιρίων σχεδιάστηκαν γαι να εξυπηρετήσουν διάφορες ανάγκες. Το ισόγειο χρησημοποιείτο για τις καθημερινές ανάγκες, όπως κουζίνα, τραπεζαρία, καθιστικό ή ακόμη και ως αποθήκη λαδιού, κρασιού και δημητριακών.
  Ο πάνω όροφος είχε μια πιο τυπική χρήση. Υπήρχαν συνήθως υπνοδωμάτια, καθιστικό με τζάκι για το χειμώνα και άλλα ιδιαίτερα δωμάτια.
  Το κτίριο περιτριγυριζόταν από μια μεγάλη αυλή όπου κάποιος μπορούσε να βρει τους στάβλους, μερικές αποθήκες και το φούρνο για το ψωμί.
  Το Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Αιγίου είναι ένα παραδοσιακό κτίριο, όπως περιγράφεται παραπάνω.
  Η κατασαευή του κτιρίου χρονολογείται από το 1830. Αρχικά ανήκε στην οικογένεια Μελετοπούλων, πλουσίων εμπόρων σταφίδας που ήταν η κύρια πηγή εισοδήματος της επαρχείας. Η οικογένεια αργότερα αναμείχθηκε στην τοπική πολιτική (Κοτσαμπάσηδες).
  Μερικά χρόνια αργότερα δόθηκε ως προίκα στον Αναστάσιο Λόντο, ο οποίος πανδρεύτηκε την κόρη του Δημητρίου Μελετόπουλου.
  Ο Αναστάσιος Λόντος σπούδαζε Ιατρική στην Ιταλία όταν ξέσπασε η επανάσταση του 1821 τότε γύρισε στην Ελλάδα να πολεμήσει μαζί με τους άλλους Έλληνες εναντίον των Τούτκων. Όταν ελυθερώθηκε η Ελλάδα, έγινε ένας επιφανής πολιτικός και έπαιξε σπουδαίο ρόλο στην πολιτική σκηνή την περίοδο της διακύβέρνησης της Ελλάδας από τον Βασιλέα Όθωνα. Επίσης, ο Αναστάσιος Λόντος, έγινε ο πρώτος Δήμαρχος Αιγίου, υπήρξε μέλος του Κοινοβουλίου, όπως επίσης και Υπουργός.
  Ο Αναστάσιος Λόντος ήταν αδελφός του Ανδρέα Λόντου που ήταν ένα από τα ηγετικά στελέχη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 και επίσης της Επανάστασης της 3ης Σεπτεμβρίου του 1843, με στόχο την παροχή Συντάγματος από τον Όθωνα. Ο Ανδρέας Λόντος ήταν μια ηγετική φυσιογνωμία του 1821. Διεξήγαγε πολλές μάχες εναντίον των Τούρκων με τον δικό του στρατό. Η πρώτη σημαία που ανηψώθηκε εναντίον των Τούρκων την 21η Μαρτίου 1821 ήταν κόκκινη με μαύρο σταυρό, αντίγραφο της οποίας εκτίθεται στο Μουσείο. Η σημαία ανήκε στο στρατό του. Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Όθωνα, υπηρέτησε ως Υπουργός Εξωτερικών και Στρατιωτικών Δυνάμεων. Ωστόσο αυτοκτόνησε το 1846 για οικονομικούς λόγους, καθότι πρόσφερε όλη την περιουσία στον Απελευθερωτικό Αγώνα... Ωστόσο ο κλήρος αρνήθηκε να δώσει άδεια για την θρησκευτική ταφή του. Γι' αυτό ο Αναστάσιος Λόντος τον έθαψε στο υπόγειο του σπιτιού του. Το 1959 η ταφόπετρα του Ανδρέα Λόντου βρέθηκε, σπασμένη σε πολλά κομμάτια. Πάνω της ήταν γραμμένα τα εξής:
      ΚΑ' ΜΑΡΤΙΟΥ ΑΩΚΑ +Γ.
      ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΑΩΜΓ
      ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ ΙΣΟΝΟΜΙΑΣ
      ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΔΥΟ
      ΚΑΛΛΙΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΑΣ
      ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣΑΝΤΑ ΑΝΔΡΕΑΝ
      ΛΟΝΤΟΝ ΟΔΕ ΚΑΛΥΠΤΕΙ
      ΠΑΥΣΙΛΥΠΟΣ ΛΥΘΟΣ
.
  Οι ημερομηνίες αναφέρονται στα δύο σπουδαιότερα ιστορικά γεγονότα, στα οποία ο Ανδρέας Λόντος έπαιξε ηγετικό ρόλο:
Η 21 Μαρτίου του 1821 είναι η ημερομηνία που ξεκίνησε με τη σημαία του να ελευθερώσει την πόλη της Πάτρας κα η 3η Σεπτεμβρίου του 1843 που μετείχε στη στάση των Ελλήνων που ζητούσαν Σύνταγμα.
Κατ' αυτόν τον τρόπο, η ιστορία αυτού τουν σπιτιού συνδέεται με τη λαμπρή ιστορική οικογένεια Λόντου. Γι' αυτό η ιστορική του αξία διπλασιάζεται.
Σήμερα στο Αίγιο είναι το μοναδικό κτίριο με ιστορία δύο αιώνων, καθώς επίσης υπήρξε και Δημοτικό Σχολείο έως τη δεκαετία του 1990.
  Μουσείο έγινε το 1997 και από τότε το Ιστορικό Λαογραφικό Μουσείο της περιοχής μας φιλοξενείται στο κτίριο αυτό. Το κτίριο ανακαινίστηκε μετά τον καταστροφικό σεισμό του Αιγίου το 1995. Η παραδοσιακή του αρχιτεκτονική διατηρήθηκε αλλα μερικά από τα χαρακτηριστικά του, όπως τα πατώματα και τα παράθυρα αλλάχθηκαν. Το κτίριο τώρα ανήκει στο Δήμο και στο Νοσοκομείο Αιγίου, ως κληροδότημα.
  Στο ισόγειο βρίσκεται το Λαογραφικό Μουσείο, όπου στις τέσσερις αίθουσες του περιλαμβάνονται αξιόλογα εκθέματα από την αγροτική ζωή της επαρχίας: διάφορα σκεύη, αργαλειοί, έπιπλα, μηχανήματα, υφαντουργικά υλικά και εθνικές ενδυμασίες.

TO TOP

  Το Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο στις μέρες μας.

  Στον πρώτο όροφο του Ιστορικού Μουσείου, στις τέσσερις αίθουσες του φιλοξενούνται σπουδαία αντικείμενα ιστορικής αξίας που καλύπτουν όλες τις ιστορικές περιόδους. Περιλαμβάνει ένα μεγάλο αριθμό αντικειμένωναπό την Τουρκική κατοχή μέχρι και σήμερα, όπως όπλα, έγραφα, ενδυμασίες, νομίσματα,μετάλλια, έπιπλα, πίνακες και φωτογραφίες.
  Υπάρχει επίσης μια βιβλιοθήκη εγκατεστιμένη στο Μουσείο με σπουδαία ιστορικά και λαογραφικά βιβλία, τα οποία οπωσδήποτε αξίζει να επισκευθείτε.
  Το Μουσείο είναι ανοικτό καθημερινά για μαθητές, φοιτητές, τουρίστες και μελετητές. Προφανώς αυτός είναι ένας από τους κυριότερους λόγους ύπαρξης του. Εκτώός από το να συλλέγουμε και να διατηρούμε τα εθνικά μας χαρακτηριστικά, το Μουσείο πρέπει να είναιένα ζωντανό μέρος, όπου οι επισκεέπτες θα μπορούν να περάσουν τη ώρα τους θαυμάζοντας όλα τα αντικείμενα.
  Αρκετοί άνθρωποι δούλεψαν σκληρά για να πραγματοποιήσουν αυτό το μουσείο και τώρα εξαρτάται από όλους μας να το διατηρήσουμε, να το αμπλουτίσουμε και να το κρατήσουμε ζωντανό.
  Το Λαογραφικό Μουσείο φιλοξενείται σε τέσσερις αίθουσες στο ισόγειο του κτιρίου με αξιόλογα εκθέματα της παραδοσιακής ζωής της επαρχίας μας,
  AIΘΟΥΣΑ 1: Αναπαράσταση υπλοδωματίου παραδοσιακού σπιτιού της περιοχής.
  AIΘΟΥΣΑ 2: Δύο αργαλειοί σε λειτουργία με όλα τα εηαρτήματα τους.
  AIΘΟΥΣΑ 3: Συλλογή αγροτικών εργαλείων και συσκευών.
  AIΘΟΥΣΑ 4: Αναπαράσταση μαγειρικών σευών και οινοπωλείου.
  Το Ιστορικό Μουσείο φιλοξενείται σε έξι αίθουσες στονπρώτο όροφο, με σπουδαία εκθέματα που καλύπτουν όλες τις ιστορικές περιόδους.
  ΑΙΘΟΥΣΑ 1: Τουρκοκρατία - Επανάσταση του 1821: Όπλα, κοσμήματα, πίνακες, χρηστικά αντικείμενα, ρουχισμός εποχής.
  ΑΙΘΟΥΣΑ 2: Βασιλέας Όθων, Βασιλέας Γεώργιος 1830 - 1912: Βασιλικά πορτραίτα, πινακίδες, ενδυμασίες, αντικείμενα.
  ΑΙΘΟΥΣΑ 3: Πινακοθήκη
  ΑΙΘΟΥΣΑ 4: Βιβλιοθήκη - Αναγνωστήριο, πίνακες.
  ΑΙΘΟΥΣΑ 5: Πόλεμος του 1940 - 41 - Αντίσταση.
  ΑΙΘΟΥΣΑ 6: Αντικείμενα αστικής περιόδου στο Αίγιο 1880 - 1950.
  ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ: Πίνακες και εικόνες από την περίοδο του 1821. Η Ταφόπετρα του Α. Λόντου.

TO TOP

Archaiological Museum   Ιστορία του Αιγίου 

  Αίγιο: η ετοιμολογία της λέξης ανάγεται στο ρήμα αΐσσω, που σημαίνει: κινούμαι ορμητικά και έχει σχέση με την ορμή των κυμάτων. Σύμφωνα με τη μυθολογία, πήρε τ΄ όνομα της από την "Αίγα" που θήλαζε τον Δία και ζούσε εδώ. Άλλη άποψη υποστηρίζει, ότι τ΄ όνομα ΑΙΓΙΟ, οφείλεται στον Αιγαία, πατέρα του Θησέα. Πιο ρεαλιστική είναι η άποψη, ότι το Αίγιο πήρε τ΄ όνομα του από την παράλια περιοχή, που ονομάζεται Αιγιαλός. Όμως Αιγιάλεια ονομάστηκε η περιοχή από τον Αιγιαλέα τον βασιλιά της Σικυώνας, που κατείχε την περιοχή από την Σικυώνα μέχρι την Ολυμπία.
  Οι πρώτοι κάτοικοι της περιοχής ήσαν Πελασγοί Αιγιαλείς (περί το 3.000 π.Χ.) Κατά τη βασιλεία του τελευταίου βασιλιά των Αιγιαλέων του Σελινούντα (περί το 1.400 π.Χ.) εισέβαλαν οι Ίωνες από την Αττική, ενώ ο βασιλιάς τους Ίων παντρεύτηκε την κόρη του Σελινούντα Ελίκη. Τους Ίωνες διαδέχτηκαν οι Αχαιοί, γι΄αυτό η περιοχή ονομάστηκε Αχαΐα. Το Αίγιο την εποχή αυτή έφτασε σε μεγάλη ακμή και η φήμη του ήταν τέτοια, ώστε εδώ ο Αγαμέμνονας εκκάλεσε σε Συμβούλιο όλους τους Έλληνες, για ν΄ αποφασίσουν για τον Τρωικό πόλεμο (γύρω στα 1.100 π.Χ.). Άλλωστε εδώ υπήρχε και ο ναός του Ομαγυρίου Διός (προστάτη της Ομήγυρης). Κατ΄ άλλους τότε χτίστηκε ο ναός από τους συγκεντρωθέντες. Το γεγονός αυτό, σηματοδότησε την πρώτη αποικιακή εξόρμηση των Ελλήνων, αποδεικνύει και τη σημαντικότητα της πόλης του Αγίου την εποχή αυτή και τη συμμετοχή του στον Τρωικό πόλεμο.
Κατά τον 8ο αιώνα π.Χ. η ευρύτερη περιοχή της Αχαΐας χωρίστηκε σε 12 πόλεις με ομοσπονδιακή σχέση μεταξύ τους, ήσαν δε οι εξής: Πελλήνη, Αιγείρα, Αιγές, Βούρα, Ελίκη, Αίγιο, Ρύπες, Πάτρες, Φαρές, Ώλενος, Δύμη, και Τριταία, και είχαν ως θρησκευτικό κέντρο την Ελίκη, όπου θυσίαζαν στον Πανιώνιον Ποσειδώνα. (αυτό ήταν το Κοινό των Αχαιών).Αυτή την εποχή ίδρυσαν δύο αποικίες στην Κάτω Ιταλία, τον Κρότωνα και τη Σύβαρη. Όταν όμως καταποντίστηκε η Ελίκη από τον σεισμό του 373 π.Χ. ορίστηκε το Αίγιο ως θρησκευτικό και αμφικτιονικό κέντρο και εθυσίαζαν τον Ομαγύριο Δία και την Παναχαϊκή Δήμητρα. Έτσι το Αίγιο αναδείχτηκε σε πρωτεύουσα της Ομοσπονδίας αυτής (Αχαϊκή Συμπολιτεία) και όλη η ιστορία συμπίπτει μ΄ αυτής μέχρι το 303 π.Χ. οπότε κατέλαβε το Αίγιο ο Δημήτριος ο Πολιορκητής. Το 287 π.Χ. όμως ιδρύθηκε η Β΄ Αχαϊκή Συμπολιτεία και το Αίγιο μπήκε πάλι σε περίοδο ακμής και ηρεμίας, ως πρωτεύουσα της, μέχρι το 146 π.Χ., που υποδουλώθηκε στους Ρωμαίους. Το 23 μ.Χ. η πόλη καταστράφηκε από ισχυρό σεισμό, γιαυτό και οι Ρωμαίοι δεν εισέπραξαν από το Αίγιο φόρους για 4 χρόνια.
  Κατά τη Βυζαντινή περίοδο το Αίγιο εντάχθηκε πάλι στην ευρύτερη περιοχή της Αχαΐας, χωρίς ιδιαίτερη πρόοδο, (όπως άλλωστε και όλη η Ελλάδα). Κατά τα μέσα 6ου αι. μ.Χ., με την εισβολή των Σλάβων στην Πελοπόννησο, το Αίγιο μετονομάστηκε σε "Βοστίτσα" χωρίς να πάψει ποτέ να έχει και την επίσημη ονομασία του. . Το όνομα Βοστίτσα το κράτησε και κατά τους χρόνους της Φραγκοκρατίας. Το 1209 έγινε έδρα της βαρονίας της περιοχής με διοικητή τον Ούγο ντε Σαρπινύ. Αλλά η Φραγκοκρατία δεν διήρκεσε πολύ αφού το 1422 το κατέλαβε ο δεσπότης του Μυστρά Θεόδωρος Παλαιολόγος, Ο δε Κωνσταντίνος Παλαιολόγος (ο οποίος έμελλε να είναι και ο τελευταίος Βυζαντινός Αυτοκράτορας) υπήρξε Δεσπότης της ευρύτερης περιοχής, λίγο πριν αναχωρήσει για την Πόλη.
  Το 1461 το Αίγιο "έπεσε" στους Τούρκους και αρχίζει μια μακρά περίοδος οπισθοδρόμησης και παρακμής. Κατά την εποχή της Τουρκοκρατίας η πόλη εξαγροτίστηκε, δεν είχε κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Πύλη, κι έτσι η παρουσία του Τουρκικού στοιχείου εδώ ήταν ασήμαντη. Υπήρξε πάλι ένα μικρό διάστημα - από το 1687 έως το 1715 - που κατελήφθη από τους Ενετούς.
  Κατά τους προεπαναστατικούς χρόνους οι πρόκριτοι και καπεταναίοι μπήκαν στις προετοιμασίες του Έθνους για την Επανάσταση. Και στη διάρκεια του αγώνα οι "Βοστιτσιάνοι" επανειλημμένα νίκησαν τους Τούρκους (ιδίως στην Κουνινά, τα Τρυπιά και τα Βαλημίτικα).Εδώ άλλωστε πάρθηκαν οι σοβαρότερες αποφάσεις για την αρχή του αγώνα, στη περίφημη "Συνέλευση της Βοστίτσας" από 26 έως 30 Ιανουαρίου 1821, στην οποία συμμετείχε και ο Παπαφλέσσας, ως απεσταλμένος της Φιλικής Εταιρείας. Ήταν από τις πρώτες πόλεις που απελευθερώθηκαν. Η όλη πορεία την ιστορίας του Αιγίου είναι σημαντική, αλλά το Αίγιο συνδέεται κυρίως με την Επανάσταση του 1821. Ο Ανδρέας Λόντος ύψωσε πρώτος τη Σημαία της Επανάστασης (κόκκινη με μαύρο σταυρό) την 21 Μαρτίου του 1821. Ο ίδιος αναχαίτισε τα υπολείμματα της στρατιάς του Δράμαλη, μετά τη νίκη στα Δερβενάκια. Ο ίδιος πάλι πρωτοστάτησε στην Επανάσταση της 3ης Σεπτέμβρη 1843, για παραχώρηση Συντάγματος από τον Όθωνα. Ο Δημήτριος Μελετόπουλος, ο Σωτήρης Χαραλάμπης, ο Λέων Μεσσηνέζης, ο Ιωάννης Φεϋζόπουλος και άλλοι Αιγιείς πρωτοστάτησαν και διακρίθηκαν την ίδια εκείνη περίοδο, αλλά και κατά την Οθωνική εποχή.
  Στο τέλος του 19ου αιώνα και μέχρι το Β Π.Π. το Αίγιο, με κύριο εξαγωγικό προϊόν τη σταφίδα, γνώρισε μεγάλη οικονομική και πολιτιστική ακμή και ο τρόπος ζωής των κατοίκων του ακολούθησε τον τρόπο ζωής των κατοίκων των μεγάλων αστικών κέντρων, όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης. Όταν δε επισκεύτηκε το Αίγιο ο πρωθυπουργός Χαρίλαος Τρικούπης το 1891, θεσπίστηκαν νόμοι ευνοϊκοί για το εξαγωγικό εμπόριο της σταφίδας. Το διάστημα όμως αυτό το Αίγιο έχασε πολλά από τα στοιχεία της παραδοσιακής του ταυτότητας. Οι ξενόφερτοι τρόποι ζωής, συμπεριφοράς και κουλτούρας, δείγματα οικονομικής ευμάρειας και "κοινωνικής καταξίωσης", έδωσαν στους Αιγιώτες το στίγμα της "μπουρζουαζίας", που χαρακτήριζε και την Ευρώπη (τα βαλς, οι Βεγγέρες, η Βιεννέζικη μουσική και οι μοντέρνοι ήχοι, εξουδετέρωσαν τη γνήσια λαϊκή και παραδοσιακή έκφραση στους χορούς, στα τραγούδια, στο ντύσιμο, κλπ.). Έτσι οι Αιγιώτες, αξιολογώντας ως "περιττά" τα στοιχεία καταγωγής και ταυτότητας τα "πέταξαν".
  Σήμερα, γίνεται μια προσπάθεια να συγκεντρωθούν όλα αυτά στο νεοσύστατο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Αιγίου, που στεγάζεται στο παραδοσιακό και ιστορικό σπίτι του Αναστασίου Λόντου. Στην Αγία Κυριακή, μπορεί κανείς να επισκεφτεί το εξοχικό σπίτι του Ανδρέα Λόντου ( που σώζεται, όπως ήταν εκείνα τα χρόνια το ισόγειο), καθώς και το εξοχικό του Σωτήρη Χαραλάμπη (που σώζεται με τους στάβλους του, από την εποχή του '21).
  Τα δε στοιχεία της ιστορικής ταυτότητας της πόλης κατά την αρχαιότητα, της πρωτεύουσας της Αχαϊκής Συμπολιτείας (του Αιγίου και όχι της Βοστίτσας, που είναι ονομασία καθαρά σλαβική και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να προβάλλεται σε βάρος της πανάρχαιας ονομασίας της πόλης ΑΙΓΙΟΝ), μπορεί κανείς να θαυμάσει στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αιγίου, που στεγάζεται στο καλλιτέχνημα του Ερνέστου Τσίλερ (παλαιά αγορά).
  Βάνα Μπεντεβή
TO TOP

ladiko
  Το Αίγιο είναι μία πόλη με πολύ πλούσια ιστορία που έχει την αρχή της στους προϊστορικούς χρόνους.
  Το πολύ πλούσιο ιστορικό και λαογραφικό υλικό που εκτίθεται σε 9 αίθουσες καλύπτει μια μεγάλη περίοδο (από Τουρκοκρατία έως σήμερα) της ιστορίας και της παράδοσης (όπλα, στολές, πίνακες, αγροτικά εργαλεία, κεντήματα, κ.ά) της Αιγιάλειας